Op- og nedture i tysk debut

Det er sommerferie, og det tyske ADAC Formel 4 mesterskab ligger i dvale efter at have afviklet 4 ud af de 8 planlagte løbsweekender. I denne artikel kigger det østjyske formeltalent Jan Jønck tilbage på sit første halve år på den internationale motorsportsscene.

Formel 4, Lausitzring 2015 . Copyright Jan Jønck Presse

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 30/7 2015 klokken 19:07

Efter en nærmest kometagtig karriere på den hjemlige scene, kulminerende med en samlet 2. plads i debutsæsonen i Formel Ford i 2014, har det 16-årige århusianske DASU og Team Danmark talent Jan Jønck i år taget skridtet ud i Europa.

Når der tales om at udvikle og modne den kommende generation af motorsportsstjerner, er Formel 4 det nye sort, og Jan Jønck har sammen med RS Competition teamet, som ledes af den tidligere formel- og DTC-kører Robert Schlünssen, meldt sig ind i kampen om det tyske mesterskab.

Jan Jønck triller ud til debuten i det tyske Formel 4 mesterskab
Copyright Jan Jønck Presse


Her kæmper det østjyske håb mod 41 andre håbefulde talenter fra hele verden, og slagene udkæmpes bl.a. på baner som Hockenheim, Nürburgring, Spa-Francorchamps og Red Bull Ring.
I racere, som på papiret er helt identiske, håber de 42 kørere hver især på at kunne bevise deres værd foran et talstærkt publikum og talentspejdere fra de større og hurtigere klasser.

Mesterskabet består af 8 løbsweekender, som hver især byder på 3 heats, og i skrivende stund er de første 4 weekender afviklet.
Resultaterne har været blandede, og Jan Jønck har undervejs oplevet både op- og nedture.

”2015 bliver i høj grad et læreår, men mine forventninger til mig selv går da på, at jeg ligger i nærheden af Top 10 allerede i starten af sæsonen,” udtalte Jan på sin egen hjemmeside inden sæsonstarten i april måned. Masser af selvtillid og tiltro til egne evner, men den første halvdel af sæsonen har budt på lidt flere udfordringer end forventet.

Jan Jønck i kamp på Motorsport Arena Oschersleben
Copyright Jan Jønck Presse


”Den allerførste løbsweekend på Oschersleben gik faktisk ganske godt. Jeg kvalificerede mig hæderligt omkring midten af feltet, og det lykkedes for mig at avancere nogle pladser i alle 3 heats. På Oschersleben føltes bilen faktisk ganske god, og vi tog hjem derfra med en helt god fornemmelse omkring resten af sæsonen,” siger Jan om sine første erfaringer med Formel 4 raceren og det tætpakkede felt.

Allerede i den næste løbsweekend på Red Bull Ring gik det imidlertid galt i det, som Jan selv beskriver som en af de værste weekender i karrieren.
I træningerne og kvalifikationen manglede der fart i raceren på langsiderne, og det betød, at den unge dansker skulle starte et godt stykke nede i rækkerne – noget, som ikke passede ham ret godt.

”Der bliver kørt sindssygt tæt nede i den tunge ende af feltet, og der er desværre en del, der kører med hovedet under armen,” sagde Jan inden starten på weekendens 1. heat, hvor han indtog en startplacering som nr. 34.

Der gik heller ikke mange omgange, før Jan røg i infight med en konkurrent, og det endte desværre med, at Jan røg i dækmuren og ødelagde venstre side af raceren. Jan slog sin venstre hånd i sammenstødet med muren, og weekenden blev endnu værre, da han mødte op til den obligatoriske undersøgelse på banens Medical Centre. Her viste det sig nemlig, at han havde pådraget sig en mindre flænge i en knogle i hånden, hvorfor lægerne ikke ville lade ham stille op i de 2 resterende heats. Weekenden var slut, næsten før den kom i gang.

Jan Jønck på Red Bull Ring.
Copyright Jan Jønck Presse


Sæsonens 3. løbsweekend blev afviklet på den legendariske Spa-Francorchamps bane i Belgien, og har var Jan opsat på revanche. Med god hjælp fra Team Danmarks lægestab var Jans hånd kommet sig fint på de 14 dage, der var gået siden ulykken på Red Bull Ring, og nu skulle der andre boller på suppen.

Desværre manglede der stadig fart i bilen. Spa er en bane, hvor topfart betyder meget, og selvom teamet havde arbejdet hårdt på at finde den fart, som manglede på Red Bull Ring, kom Jan og RS Competition stadig til kort på de lange lige stræk på den belgiske bane. Jan kvalificerede sig i midten af feltet, men sammenstød med konkurrenter betød, at han måtte udgå i både 1. og 2. heat. I weekendens sidste heat blev fokus derfor flyttet til blot at gennemføre, så man i det mindste fik nogle brugbare data med hjem fra weekenden, og Jan kunne krydse målstregen på 29. pladsen.

Jan Jønck i Eau Rouge.
Copyright Jan Jønck Presse


I den sidste løbsweekend før sommerpausen var der endelig lidt opmuntring at komme efter. Teamets ingeniør og mekanikere havde ufortrødent arbejdet videre på at optimere raceren på en række punkter, og det så endelig ud til at bære frugt.

På Lausitzring syd for Berlin kvalificerede Jan sig i 36 graders varme i den bedste tredjedel af feltet, og han hentede en 14. plads og en 12. plads i de 2 første heats. I weekendens sidste heat var han efter få omgange oppe på 10. pladsen, inden han måtte udgå efter et sammenstød med en konkurrent.

”Sæsonens bedste resultater indtil nu. Det er selvfølgelig ærgerligt, at det ikke lykkedes at få point med hjem, når jeg nu var så tæt på, men det ser ud til at lysne nu,” sagde Jan efter weekenden på Lausitzring. ”Vi bevæger os helt klart i den rigtige retning, og alt det hårde arbejde fra både teamet og mig selv ser endelig ud til at begynde at bære frugt.”

Jan Jønck er klar til start på Eurospeedway Lausitzring.
Copyright Jan Jønck Presse



Sommer - men ikke ferie

Nu er der sommerpause i mesterskabet, men det betyder ikke, at Jan tilbringer tiden i en liggestol ved en swimmingpool. 10 dage efter weekenden på Lausitzring blev der testet på Nürburgring, og frem mod 2. halvdel af sæsonen skal han passe sin daglige træning både fysisk og i simulatoren.

Nu, hvor adrenalinen fra løbsweekenderne har lagt sig, er Jan i højere grad i stand til at reflektere og gøre status på det første halve år i Formel 4. Et halvt år, som har budt på lidt af hvert. ”Både Robert (Schlünssen, red.) og jeg selv satte måske nok forventningerne en smule for højt inden starten på sæsonen, men det er der faktisk en rigtig god grund til,” siger Jan.

”Da jeg i efteråret 2014 for første gang fik lov at prøve kræfter med en Formel 4 racer ved det italienske Winter Trophy, manglede jeg blot 3/10 i forhold til de etablerede kørere. Det samme gjorde sig gældende, da vi første gang testede vores egen racer; her så det også ud til, at vi stort set var på omgangshøjde med de hurtigste kørere. På den baggrund har vi begge mere eller mindre ubevidst vurderet, at det her faktisk godt kunne lade sig gøre.”

Foto fra Jan Jøncks debut i Formel 4, Adria International Speedway 2014
Copyright Jan Jønck Presse


Både Jan og hans teamchef skulle dog snart blive overraskede over, hvor meget indflydelse økonomien har, selv i en klasse som Formel 4.
Selvom Formel 4 mesterskabet i princippet er et one-make mesterskab, hvor bilerne er 100% identiske, så spiller de enkelte teams økonomiske formåen også her en rigtig stor rolle. Reglementet sætter nemlig ingen begrænsninger for tests, og det betyder selvsagt, at de rigeste teams kan indhente masser af værdifuld info ved at teste massivt.

”Selvom der ikke må ændres på gearingen og på selve motoren, så er der stadig masser af muligheder for at eksperimentere med støddæmpere, hjulgeometri og dæktryk, og her gør det naturligvis en kæmpe forskel, om man har økonomi til at teste 10 eller 30 dage i løbet af sæsonen.

Vi ved at de 3-4 største teams havde adskillige testdage bag sig allerede før den første løbsweeekend, og så manglede vi altså pludselig det meste af et sekund i forhold til dem. Det var noget af en spand koldt vand at få i hovedet.”

Jan Jønck studerer data i garagen.
Copyright Jan Jønck Presse


Ligesom Jan selv er også Robert Schlünssen meget ambitiøs omkring indsatsen i Formel 4, og han er på ingen måde tilfreds med blot at være med. ”Vi er her for at vinde, og vi tager udfordringen op. At udfordringen så er lidt større, end vi havde regnet med på forhånd, betyder bare, at der skal arbejdes endnu hårdere. Jeg tror på, at jeg har fat i de rigtige folk til at løse opgaven, og ingen af os er tilfredse med at blive nr. 12 eller 15,” siger den dansk-tyske teamchef.

RS Competitions teamchef og ingeniør diskuterer setup.
Copyright Jan Jønck Presse


Selvom Jan fortsat har en solid tro på både teamet og sig selv, erkender han også, at det sidste halve år ikke altid har været lige sjovt. ”Det har da stillet visse krav til min selvtillid og min motivation. Selvom jeg inderst inde godt ved, at ingen er hurtigere end mig, når ellers materiellet er i orden, så har det ikke altid været lige sjovt at kravle i bilen.

Det var især svært i perioden, hvor vi ganske enkelt ikke kunne finde ud af, hvorfor vi ikke var hurtige nok,” fortæller Jan med henvisning til løbsweekenderne på Red Bull Ring og Spa-Francorchamps. Efterfølgende viste en detaljeret analyse af data fra Jans racer, at det på ingen måde var Jans indsats, der var skyld i den manglende fart. I stedet opdagede teamet en fejl på turboladeren, og man fik ligeledes nogle værdifulde fingerpeg om andre optimeringsmuligheder.

Teamchef Robert Schlünssen giver Jan Jønck de sidste dessiner
Copyright Jan Jønck Presse


”Det var rart at få dokumenteret, at det ikke var mig, der gjorde noget forkert,” smiler Jan og understreger samtidig, at det ikke kan bruges som en undskyldning.

”Vi kan ikke bruge undskyldninger til noget. Dem er der ingen, der gider høre på, og det nytter ikke at stå og klynke og have ondt af sig selv. Jeg ser ikke på det som en undskyldning, men det er en årsag, en forklaring, og den kan vi bruge til at arbejde videre ud fra. Vi kan blive klogere og bruge det fremadrettet.”


Målet er Top 10

Når Jan kigger fremad mod den resterende del af sæsonen, er målsætningen klar. Med de fremskridt, der allerede er gjort, og det arbejde, som teamet fortsat lægger i at optimere raceren, skal Jan ifølge hans egen vurdering konsekvent ligge i den bedste tredjedel af feltet.

Jan Jønck og hans ingeniør diskuterer setup.
Copyright Jan Jønck Presse


”På Lausitzring beviste vi, at alt vores hårde arbejde begynder at bære frugt. Vi bevæger os helt sikkert i den rigtige retning, og derfor forventer jeg, at jeg konsekvent ligger i nærheden af Top 10 i resten af sæsonen. Vi er helt klart kommet tættere på de bedste teams, og hvis alt spiller, og jeg undgår uheld, så er det absolut muligt at køre i Top 10.

Jan har sammen med sit bagland for længst lagt en køreplan for hans karriere, og heraf fremgår det, at det hele tiden har været planen at tilbringe 2 sæsoner i Formel 4 – 2015 skal være et læreår, hvor bilen, banerne og hele gamet, som unægtelig er noget andet end de hjemlige serier, skal ind under huden, mens der skal køres med om mesterskabet i 2016. Den plan er der ikke lavet om på, selvom debutsæsonen ikke helt har levet op til Jans egne forventninger.

Jan Jønck klar til kamp på Spa-Francorchamps.
Copyright Jan Jønck Presse


”Vi følger stadig vores oprindelige køreplan. Jeg har arbejdet sammen med Robert og hans folk gennem en del år efterhånden, og jeg har fortsat fuld tillid til, at vi sammen kan levere varen. Som nyt team i en ny serie har vi haft lidt mere at slås med, end vi havde regnet med, men jeg tror på, at vi er ved at være der nu. Hvis vi kan levere en stærk 2. halvdel af sæsonen, så ser det godt ud frem mod 2016. Bilen er ved at være der, og jeg ved, at når materiellet er i orden, så kan jeg følge med hvem som helst,” slutter Jan med et selvsikkert smil.


Har du lyst til at følge med i, hvordan den unge østjyde klarer sig i det tyske, så giv ham et like på hans facebook side.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Max går online Toro Rosso øver starter »