Monacos GP: Hot or Not

Monacos Grand Prix er overstået, og det er åbenlyst, hvem der vandt, og hvem der tabte rent sportsligt, men hvad med de moralske sejre og nederlag? Det kigger vi som vanligt på i vores Hot or Not.

Monaco 2015 . Copyright Williams F1 Team

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 25/5 2015 klokken 22:05

Nico Rosberg hentede endnu en sejr i Monacos smalle gader, og tyskeren er nu blot 10 point efter Lewis Hamilton i den samlede VM-stilling. En voldsom afkørsel, en hektisk afslutning og et kontroversielt efterspil er bare nogle af de indtryk, som vi sidder tilbage med efter det suverænt mest glamourøse løb på kalenderen.

Nu kigger undertegnede tilbage og sætter nogle ord på de indtryk, som er blevet siddende her dagen derpå. Som altid er der tale om aldeles subjektive betragtninger, som udelukkende betegner undertegnedes synspunkter og ikke må tages som udtryk for den generelle holdning hos BMF1.

Velkommen til Hot or Not.


Hot top 3

Carlos Sainz
Copyright Getty Images/Toro Rosso


1) Carlos Sainz: Den unge spanier modtog en straf efter kvalifikationen, og det betød, at han måtte starte løbet fra pitten. Netop i Monaco er en straf af denne type normalt ensbetydende med, at ethvert håb om en fornuftig placering er aldeles utopisk, men Sainz beviste, at han bestemt ikke er uden evner i en Formel 1 racer. Fra en startplacering som nr. 20 kørte han sig op på 10. pladsen og sikrede sig dermed et enkelt VM-point – og avancementet skyldtes vel at mærke ikke blot, at andre kørere udgik af løbet, for på vej op gennem feltet passerede Sainz både de 2 Williams kørere, Romain Grosjean i Lotus og Nico Hülkenberg i Force India. En enestående præstation af den unge spanier.

Max Verstappen
Copyright Getty Images/Scuderia Toro Rosso


2) Max Verstappen: Sit voldsomme crash til trods synes jeg, at Verstappen hører til på Hot-listen. Den unge hollænder bliver ved med at imponere, og selvom han ind imellem laver nogle fejl, som afslører hans manglende erfaring, så er helhedsindtrykket særdeles positivt. Weekendens løb i Monaco var Max’ allerførste optræden på den snævre bybane, men han markerede fra start, at han ikke bare er med for sjov, da han satte næsthurtigste tid i den allerførste frie træning. I løbet var han aggressiv og viste flot kørsel, indtil det gik galt, da han forsøgte at overhale Romain Grosjean.

Sebastian Vettel
Copyright Ferrari Media


3) Sebastian Vettel: Den tyske eks-verdensmester er fortsat den eneste, som for alvor formår at byde de 2 Mercedes kørere op til dans, og igen i denne weekend fulgte han godt med de 2 sølvpile. Hamilton virkede urørlig, men Vettel var på intet tidspunkt mere end 3-4 sekunder efter Rosberg, og det er altså imponerende, at Vettel så hurtigt har kunnet tilpasse sig et nyt team, en ny racer og en ny teamkammerat. Tyskeren virker ekstremt sulten og motiveret, og indtil videre ligner det en rigtig fornuftig beslutning at skifte til Ferrari.


Not top 3

Billeder fra Bahrain 2014
Copyright Mercedes AMG


1) Mercedes: Det må i den grad være tid til selvransagelse hos Mercedes ovenpå den kaotiske afslutning på løbet, hvor et decideret fejlkald fra pitmuren kostede Lewis Hamilton sejren. Teamchef Toto Wolff har da også været ude med en direkte undskyldning til englænderen, og han indrømmer blankt, at der skete en kæmpe fejl, da teamet kaldte Hamilton ind til et ekstra pitstop. Midt i glæden over Rosbergs sejr skal teamet derfor også kigge indad og forsøge at lære af denne sjældne, men katastrofale fejl. Det er en ommer, Mercedes!

Vejskilt mod Williams garagen
Copyright Allan Haslund


2) Williams: Det traditionsrige team fra Grove har optrådt på denne liste tidligere i år, men det ændrer ikke på, at indsatsen i denne weekend var en skuffelse. Williams var før sæsonstarten udpeget som et af de teams, som forventedes at skulle udfordre Mercedes, men sådan er det ikke helt gået. Svingende præstationer i de første 5 løb blev i denne weekend kronet med en katastrofal indsats i Monacos gader, hvor både Massa og Bottas var helt væk og sluttede langt udenfor pointene. Hvad sker der hos Williams?

Kimi Raikkonen
Copyright Ferrari Media


3) Manglende kontinuitet i løbsledelsens uddeling af straf: Der har tidligere været blæst omkring de mange straffe, som under løbene uddeles med rund hånd fra løbsledelsens side, og i undertegnedes øjne er der fortsat plads til forbedring. I starten af løbet modtog Fernando Alonso en straf for at have ramt Nico Hülkenberg i et overhalingsforsøg, men da Daniel Ricciardo senere i løbet lavede selvsamme manøvre på Kimi Räikkönen, i samme sving og igen med kontakt til følge, udløste det ingen straf. Hvor er den røde tråd i disse straffe? Hvordan skal kørerne vide, hvad de må, og hvad de ikke må, hvis der ikke er nogen kontinuitet i løbsledelsens beslutninger? Risikerer vi ikke at ende et sted, hvor ingen tør at køre race?


/jh

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ja, ja Bernie Briatore: De kan jo ikke noget »