Jan Jønck består i svær debut

Den østjyske formelkører Jan Jønck debuterede i den forgangne weekend i det tyske Formel 4 mesterskab, hvor han bl.a. kæmper mod Mick Schumacher. Det danske håb bestod weekenden, selvom han ikke havde det nemt.

Oschersleben, april 2015 . Copyright Jan Jønck Presse

Af: Jens Hvas (jh@bmf1.dk) d. 29/4 2015 klokken 23:04

I den forgangne weekend tog den 16-årige Jan Jønck sammen med 37 andre håbefulde talenter hul på den første Formel 4 sæson i Tyskland. Foran mere end 20.000 entusiastiske tilskuere oplevede den unge østjyde både op- og nedture på Motorsport Arena Oschersleben, og både han og teamet har gjort sig nogle vigtige erfaringer med den nye racer.

Jan Jønck er klar til debuten i det tyske Formel 4 mesterskab
Copyright Jan Jønck Presse


Præcis som en Formel 1 weekend bestod også Jans løbsweekend af både frie træninger, kvalifikation og løb, men hvor kongeklassen blot kører et enkelt løb, skal de ambitiøse teenagere i aktion hele 3 gange. Kvalifikationen afgør startplaceringerne i 1. og 2. heat, mens startplaceringerne til 3. heat bestemmes ud fra resultatet af 1. heat.

Glæden og forventningerne lyste ud af Jan Jønck, da han satte sig i bilen til den første træning. Ny bil, ny serie, nye baner og nye konkurrenter – udfordringerne var mange, men Jan og teamet glædede sig til at komme i gang.

Jan Jønck i RS Competitions Formel 4 racer
Copyright Jan Jønck Presse


Et talstærkt publikum på tribunerne bakkede op om den nye serie, hvor der helt som ventet er ekstremt meget fokus på den sorte racer med navnet ”M. Schumacher”på siden. På asfalten blev der kæmpet og fightet for hver eneste tusindedel, og de 2 frie træninger blev brugt til at lede efter det rette setup, inden det blev alvor i kvalifikationen lørdag formiddag. Her løb Jan desværre ind i nogle mindre tekniske problemer med bilen, men han formåede alligevel at køre på nogle tider, som kvalificerede ham til at starte fra P21 i 1. heat og P23 i 2. heat. Dette vel at mærke ud af 38 tilmeldte kørere.

I 1. heat blev der kørt tæt og aggressivt, og hele 3 gange blev der sendt en Safety Car på banen. Jan formåede imidlertid at holde sig ude af problemer, og efter få omgange var han avanceret fra 21. til 15. pladsen. Desværre var racerens setup ikke helt optimalt, og Jan kæmpede med en hel del understyring. Han måtte derfor se sig passeret af 4 af sine konkurrenter, hvorefter han kunne krydse målstregen på 19. pladsen.

Jan Jønck i kamp i det tyske Formel 4 mesterskab
Copyright Jan Jønck Presse


Inden søndagens 2. heat, hvor Jan skulle starte fra P23, arbejdede teamets mekanikere hårdt på at finde et bedre setup, og man ændrede radikalt på flere ting. Ligesom 1. heat blev også 2. heat præget af en del kørsel bag Safety Car, men Jan traf de rigtige beslutninger og holdt sig ude af balladen. Igen en fornuftig indsats med pænt avancement, men bilen var fortsat ikke nem at køre for Jan, som stadig kæmpede med understyring og endnu engang måtte tage til takke med en 19. plads.

Weekendens sidste heat bød på rigtig godt og spændende race, hvor Jan kæmpede med både næb og kløer, og hvor han virkelig fik vist, at han er ved at have taget på bilen. Mekanikerne havde endnu engang justeret en smule på raceren, og da Jan samtidig havde fået 2 nye dæk på, var han i stand til at presse lidt mere på. Endnu engang kom han godt fra start og avancerede flere pladser allerede på første omgang. Flot og velovervejet kørsel betød, at en startposition som nr. 19 blev vekslet til en 15. plads over målstregen. Debutweekenden var overstået, og det var tid til at gøre status.

Jan Jønck, RS Competition
Copyright Jan Jønck Presse


Jans ambitioner forud for weekenden lød på at komme i top 10 i minimum det ene heat, men det viste sig altså at være en tand for ambitiøst. Flere af de andre teams har betydeligt flere midler til rådighed end RS Competition, og de har derfor kunnet teste væsentligt mere op til starten på sæsonen. Det har givet dem et forspring, som både Jan og teamet var forberedt på, men noget tyder på, at forspringet er større end forventet.

Jan Jønck i kamp i det tyske Formel 4 mesterskab
Copyright Jan Jønck Presse


”Vi vidste naturligvis godt, at vi ikke kunne forvente at køre med om sejre og podiepladser allerede fra starten af sæsonen, men jeg havde faktisk troet på, at top 10 var muligt. Afstanden op til de bedste teams ser desværre ud til at være lidt større, end vi troede,” sagde Jan umiddelbart efter afslutningen på søndagens sidste heat. Da den første antydning af skuffelse havde lagt sig, var han dog i stand til at se lidt mere nuanceret på weekendens oplevelser.

”Overordnet set er hverken jeg eller teamet tilfredse med weekenden. Vi er her alle sammen kun for at vinde. Når det er sagt, så skal vi også være realistiske, og jeg synes faktisk, at der er ganske mange positive ting at tage med hjem herfra. Og så er det bare helt vildt fedt endelig at være kommet i gang med sæsonen. Jeg ventet rigtig længe på at komme i bilen igen,” siger Jan således her dagen derpå. ”Både jeg og mekanikerne lærer hele tiden bilen bedre at kende, og hver eneste omgang giver os endnu flere erfaringer at bygge videre på. Oschersleben er en rigtig tricky bane, som ikke rigtig minder om noget, man støder på andre steder, og det var heller ikke med til at gøre weekenden nemmere.”

Jan Jønck i kamp i det tyske Formel 4 mesterskab
Copyright Jan Jønck Presse


Jan viste rigtig god moral gennem hele weekenden, hvor han tog enhver modgang og udfordring med oprejst pande. Han lavede rigtig flotte starter i alle 3 heats og holdt hovedet koldt, når det brændte på. Desuden undgik han at lave buler i raceren, og det lykkedes ham at avancere flere pladser i alle 3 heats. Absolut en godkendt indsats i en meget intens og dramatisk weekend.

Sæsonens 2. løbsweekend ligger først i starten af juni måned, men det betyder bestemt ikke, at Jan nu blot læner sig tilbage og venter. ”Om 14 dage går turen til Østrig, hvor vi skal teste på Red Bull Ring i minimum 2 dage. Det er her, den næste løbsweekend skal afvikles, så det er rigtig fint, at vi på den måde kan få nogle erfaringer med banen på forhånd,” siger Jan, som fortsat strutter af selvtillid.

”Jeg kender rigtig mange af kørerne i Formel 4 feltet fra min tid i gokart. Vi er jo stort set jævnaldrende, så det er helt naturligt, at man støder på mange af de samme navne igen, og jeg ved fra gokart, at jeg er mindst lige så hurtig som dem, når jeg har en bil, der virker optimalt. Tag for eksempel en kører som Ralf Aron fra Estland, som var på podiet 2 gange i denne weekend. Ham har jeg kørt mod mange gange i gokart, og jeg har aldrig tabt til ham. Jeg er slet ikke i tvivl om, at sejrene skal nok komme! Vi skal bare blive ved med at lære og forbedre os fra løb til løb.”

Jan Jønck i kamp i det tyske Formel 4 mesterskab
Copyright Jan Jønck Presse


"Det tegner til at blive en rigtig spændende sæson, og hele setuppet og miljøet i paddocken er helt vildt. Det er godt nok noget andet, end jeg er vant til hjemme fra de danske baner," siger Jan, som i 2014 blev nr. 2 i DM i sin debutsæson i Formel Ford.

Weekendens store sejrherre blev tyske Marvin Dienst som med 2 sejre og en 6. plads har lagt sig solidt i spidsen for mesterskabet, som består af 8 løbsweekender á 3 heats.
Weekendens største bifald tilfaldt Mick Schumacher, som vandt 3. og sidste heat, da han bag løbets Safety Car trillede først over stregen.

Dybt afhængig af økonomisk støtte
Som alle andre danske racerkørere med ambitioner om en international karriere, er også Jan Jønck dybt afhængig af støtte fra det danske erhvervsliv, og han håber, at den massive interesse for det tyske mesterskab vil gøre ham endnu mere attraktiv for diverse danske virksomheder.

”Mit budget for 2015 er endnu ikke helt på plads, så indtil videre kan man faktisk sige, at jeg kører på kredit. Teamet omkring mig arbejder benhårdt på at finde de nødvendige midler til at holde mig kørende hele sæsonen, og med den enorme interesse, der er for Formel 4 i Tyskland, så burde det egentlig være en smal sag. Mine nuværende sponsorer får virkelig noget for deres penge, men af en eller anden grund er det rigtig svært at få flere til at hoppe med på vognen,” siger Jan, som benytter lejligheden til at forsøge at råbe erhvervslivet op.

RS Competition og Jan Jønck er klar til start
Copyright Jan Jønck Presse


”Jeg håber meget, at de danske virksomheder i højere grad vil få øjnene op for de unikke muligheder, som et samarbejde med mig giver dem,” slutter Jan, som selv gennemfører en stor del af møderne med kommende sponsorer. ”Jeg glæder mig til at få lov at præsentere mit projekt for en masse nye virksomheder. Hvis jeg bare kan få lov at komme ind og sætte mig ved bordet og vise dem , hvad det er, vi har bygget op, tror jeg ikke på, at de kan sige nej til et samarbejde.”

Jan Jønck støttes iøvrigt af BMF1s samarbejdspartner Rapido Travel, som til september arrangerer en rejse til Oschersleben, hvor du både kan opleve DTM og Formel 4. Ved denne lejlighed kan du komme helt tæt på Jan Jønck og hans racer.
Du kan læse mere om rejsen her .

Der dukker minimum 20.000 tilskuere op til alle løbene, og det hele vises live på tysk TV og streames over nettet, så der vil være ganske mange øjne på både Jan Jønck og hans racerbil, når han indtil oktober måned turnerer rundt på baner som Hockenheim, Red Bull Ring, Nürburgring og Spa-Franchorchamps.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Rosberg skal vende momentum Formel 1 kalenderen 2016 »