Bahrains GP: Løbet LIVE - En spændende kamp

Slaget skal i dag stå mellem Ferrari og Mercedes. Alle har talt om det, og vi er klar til at følge med, i kampen om podiet til aftenens GP i Bahrain.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 19/4 2015 klokken 16:04

Det lykkedes for Vettel at splitte de to Mercedes biler ad i gårsdagens kvalifikation, og begge teams vil kæmpe for at tage føringen allerede fra start.

Længere nede i feltet kom Alonso med i Q2, hvorimod Button slet ikke fik sat nogen tid. Kvyat røg for første gang ud allerede i Q1, hvorimod teamkammerat Ricciardo starter 7'er.

Der er derfor lagt op til nogle gode kampe, som mørket falder på på banen.


Baneinfo:

Antal omgange: 57

Banelængde: 5.412 km

Hurtigste omgang: 1.31.447, Pedro de la Rosa (2005)

Dæktyper: Soft (gul), medium (hvid)

Antal DRS zoner: 2 (Mellem sving 15-1 samt 10-11)


Allerede inden start:
Button kommer ikke til start, da bilen endnu holder med problemer i garagen.

Alle kørere på nær Maldonado starter på soft-dæk. De første 14 er på brugte.

Hamilton har fået at vide inden, at de skal spare benzin i første del af løbet.

Massa er ikke kommet med på formationsomgangen, og de skal trække den ind i pit, med håb om at nå at starte. De kæmper med bagenden på bilen, hans ingeniør siger over radioen, de ikke kan få benzintryk.

5 sekunders tidsstraf til Sainz i forbindelse med hans første pitstop, da han var for langsom til at komme frem på start-gridden inden formationsomgangen.

Massa kommer frem til start-linjen i pitten.

Omgang 1-10 af 57
(1/57): Lamperne er slukket, Hamilton tager starten, som de tre bagved kæmper hårdt.

Räikkönen smutter snedigt indenom Rosberg, som Bottas ligger 3'er og forsvarer sig mod Ricciardo.

Ericsson ligger bag Hülkenberg på P9, forsøger hver eneste mulighed for at komme foran.

Maldonado ser ud til at have lettere problemer med at styre sin lotus.

(2/57): Massa øjeblikkeligt P17. Han smutter indenom Kvyat i sving 1, næste mål er Maldonado.

Hamilton sætter hurtigste 1. sektor tid. Han er 1.4 sekunder foran Vettel.

Maldonado får at vide, han ikke må tabe tid i kampen mod Massa.

Teamkammerat Grosjean ligger P7 bag Ricciardo, kun 0.5 sekunder mellem de to.

(3/57): Stillingen lyder:
Hamilton
Vettel
Räikkönen
Rosberg
Bottas
Ricciardo
Grosjean
Hülkenberg
Ericsson
Sainz

Løbskontrollen vil undersøge, hvorvidt Maldonado har holdt udenfor sin startlinje, som de røde lamper blev slukket.

(4/57): Rosberg forsøger sig på Räikkönen - Presser ham helt ud og kommer forbi.

(5/57): Rosberg har nu lagt afstand til Räikkönen, som Bottas henter ind på i stedet.

Alonso er øjeblikkeligt P13 foran Massa.

(6/57): Kørerne ligger næsten i par ned ad langsiden.

(7/57): Pérez brokker sig over Sainz over radioen, som teamkammerat Hülkenberg kæmper endnu for at holde Ericsson bag sig.

Verstappen i pit, men uden teamet var klar - Et stop på 17.4 sekunder i forhold til de normale 2-3. Han har fået medium dæk på.

(8/57): Vettel og Rosberg i brag kamp. Vettel forsvarer første angreb.

Han er indenfor et sekund nu. Et replay viser, hvordan Rosberg udnyttede en kørefejl fra Vettel.

(9/57): Sving 1, Rosberg går på indersiden som mod Räikkönen - Vettel kan intet gøre, Rosberg er forbi.

Rosberg får nu meddelelse om, at han skal passe på sine dæk.

Stillingen er uændret siden sidst, efter de 4 første.

(10/57): Räikkönen har hentet Vettel og er indenfor 1 sekund fra tyskeren.

Verstappen ligger bagerst efter det lange pitstop, men kører tider som de forreste.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Photofiles

Omgang 11-20
(11/57): Pitrunden begynder: Maldonado, Hülkenberg, Nasr, Massa.

Ericsson ligeså.

(12/57): Vettel sætter lidt fart på, øger afstanden til Räikkönen til 1 sekund.

Efter alle pitstoppene ligger Alonso lige nu 10'er.

(13/57): Sainz har pittet, Grosjean ligeså. Han har fået de bløde på igen.

Maldonado sætter hurtigste tid på sine soft dæk. Han er oppe som P11 bag Hülkenberg.

Bottas klager over, at hans dæk dør langsomt.

(14/57): Vettel pitter, han er tilbage som 7'er. Alonso også.

(15/57): Grosjean og Hülkenberg i brag kamp, som Rosberg, Bottas og Ricciardo pitter.

Rosberg kommer ud lige bag Vettel.

(16/57): Hamilton i pit. Räikkönen mangler stadig at pitte, i øjeblikket i front .

Hamilton kommer ud LIGE foran Rosberg og Vettel, der ligger og kæmper - Rosberg foran Vettel.

Räikkönen forrest efterfulgt af
Hamilton
Rosberg
Vettel
Pérez
Bottas
Ricciardo
Grosjean
Ericsson
Hülkenberg

(17/57): Der er 10 sekunder mellem Kimi og Lewis. Men der hentes hurtigt ind, som Ferrari pitten gør klar.

(18/57): Kimi i pit. Han er tilbage som P4, lige foran Bottas, med medium dæk.

Nede i bunden ligger Sainz P16, efterfulgt af Verstappen, Stevens og Mehri.

(19/57): Kvyat og Alonso (P14-15) i tæt kamp, som Kvyat vinder.

Pérez får ros fra sin ingeniør, men får at vide strengt samtidigt, at han skal passe på sine dæk.

(20/57): Bottas får opmuntring at de tror, han kan nå Räikkönen.

Räikkönen ligger ellers og kører personligt bedste tider, og hurtigere end de forankørende.

Det er kun Räikkönen, Maldonado, Kvyat, Alonso, Sainz og Verstappen, der har kørt på begge slags dæk endnu.

Pastor Maldonado
Copyright Lotus F1


Omgang 21-30
(21/57): Ingen stor ændring, som Kimi henter lidt ind på de andre.

(22/57): Stillingen lyder:
Hamilton
Rosberg
Vettel
Räikkönen
Bottas
Ricciardo
Grosjean
Ericsson
Hülkenberg

Massa
Nasr
Maldonado
Pérez
Kvyat
Alonso
Sainz
Verstappen
Stevens
Mehri

(23/57): Tætteste kamp er lige nu for P10, hvor Massa faktisk har problemer med at holde afstand til Nasr.

(24/57): Kimi kører 1.38.9, hvorimod Hamilton kører 1.39.0, Rosberg 1.39.3 og Vettel 1.39.6.

(25/57): Alle har pittet, men Hülkenbergs soft dæk er allerede 14 omgange gamle.

Massa drejer skarpt ind hvor at beskytte sig mod Nasr, men Nasr smutter indenom og foran.

(26/57): De går dog begge i pit sammen med Maldonado, som de alle tre ligger næsten side om side ud af pitlanen. Maldonado er forrest, de to andre lige i hælene.

Hülkenberg smutter i pit fra P11. Ericsson ligeså, men det ene frontdæk vil ikke rigtig på. Et stop på 27.1 sekunder til svenskeren.

(27/57): Stillingen lyder:
Hamilton
Rosberg
Vettel
Räikkönen
Bottas
Ricciardo
Grosjean
Pérez
Kvyat
Alonso

Kimi henter godt ind på de andre - Nu kun 6.5 sekunder op til Vettel.

(28/57): Hamilton og Räikkönen kører næsten indentiske tider, Hamilton på 10 omgange gamle softs, Kimi på 8 omgange gamle mediums.

Alonso P11, har Hülkenberg i bagdelen.

(29/57): Der går ikke længe, før Hülkenberg er forbi. Massa er næste mand til at skulle foran Alonso.

(30/57): Det er ingen let opgave, men det lykkes dog Massa at komme forbi Alonso. Nasr er nu næste mand, ihærdig for at komme forbi.

Felipe Massa
Copyright Williams F1 Team


Omgang 31-40
(31/57): Kampen her om P13 mellem Alonso og Nasr er det tætteste på banen.

Sainz holder stille på banen, men dog ude i sikkerhed.

(32/57): Vettel pitter!

(33/57): Han er på banen igen på medium dæk, som P5.

Hamilton får at vide, han skal i pit NU.

(34/57): Han er på banen igen som 3'er.

Bottas følger med i pit, han er tilbage som 6'er.

Vi har:
Rosberg
Räikkönen
Hamilton
Vettel
Ricciardo
Bottas
Pérez
Maldonado
Kvyat
Grosjean

Nasr og Hülkenberg kæmper for P12. Nasr er øjeblikkeligt forrest, flot kørt af den unge kører.

(35/57): Rosberg går i pit, han er ude efter Vettel, som Vettel sætter hurtigste tid i løbet.

Kvyat i pit, på banen som P15.

Rosberg henter ind på Vettel nu, 0.3 sekunder mellem de to, som de kommer ind mod start-mål. Vettel kører for bredt, kommer helt ud i gruset, og Rosberg kommer foran.

(36/57): Verstappen er kørt i pit og holder stille. Han stiger ud af bilen, og udgør derfor en skidt skidt weekend for Toro Rosso.

(37/57): Vettel klager over frontvingen i radioen - Han må køre i pit, og de skifter vingen. Han er tilbage som 5'er efter Bottas.

(38/57): Räikkönen er i front for løbet med 17 omgange gamle dæk. men både Hamilton og Rosberg kører langt hurtigere.

Han får at vide, at han ligger til P3 til slut i løbet, men at der er chance for mere. De diskuterer lidt; Räikkönen vil blive på medium dæk, teamet vil have ham på soft.

(39/57): Hamilton nu 2 sekunder efter Räikkönen. Han henter 1.5-2 sekunder per omgang.

Räikkönen fortæller, hans radio stoppede med at virke, så derfor kunne han ikke gå i pit endnu. Hamilton har hentet ham, som han kører voldsomt langsomme tider i forhold til de to Mercedes'er.

(40/57): Kimi kører forbi pitten endnu en gang - Det virker absurd. Hamilton nu foran.

Nico Hulkenberg
Copyright Sahara Force India

Omgang 41-50
(41/57): Så gik Räikkönen i pit, han får de bløde dæk på. Han er tilbage som P3.

Ericsson og Hülkenberg får begge at vide over radioen, at de kæmper mod den anden. De kæmper dog kun om P14.

Räikkönen har 19 sekunder op til Rosberg, Vettel har yderligere 10.

(42/57): Stillingen lyder:
Hamilton
Rosberg
Räikkönen
Bottas
Vettel
Ricciardo
Grosjean
Massa
Pérez
Kvyat

(43/57): Räikkönen sætter hurtigste tid, som Hülkenberg og Ericsson stadig kæmper.

1.36.311 til Räikkönen. Til sammenligning kører de to forankørende 1.39-tider.

(44/57): Vettel har hentet ind på Bottas - Under 1 sekund mellem de to.

DRS på Vettels bil hjælper ham ikke - Han må stadig ligge bag Bottas.

(45/57): Rosbergs ingeniør: "Nico, Kimi er en trussel".

1.9 sekunder henter Kimi på Nico sidste omgang.

(46/57): Vettel endnu ikke tæt nok på Bottas. DRS hjælper ham ikke, han er alt for langt væk, på trods af at være indenfor sekundet.

(47/57): Kimis ingeniør: "Fortsæt sådan, så har vi hentet Rosberg om 5 omgange."

Nasr bruger DRS og kommer foran teamkammerat Ericsson for P13.

(48/57): Rosberg beder sin ingeniør lade være med at fortælle ham forskellen ned til Kimi, fordi det stresser ham. Der er 7.1 sekund mellem dem.

(49/57): Vettel fortsat bag Bottas, som Kimi brokker sig over trafikken foran er for dårlig til at rette sig efter de blå flag.

5.6 sekunder mellem Kimi og Nico.

Pérez har hentet Massa, der ligger P8, og Nasr har hentet Hülkenberg på P12.

(50/57): Trafikken har sænket Räikkönens tider, og der er 5.8 mellem de to nu.

Nico Hulkenberg
Copyright Sahara Force India

Omgang 51-57
(51/57): 1 sekund tager han på sidste omgang. Rosberg får at vide, han er nødt til at spare benzin, og det meddeler Kimis igeniør videre til ham. Man lytter vel til tingene fra TV.

(52/57): 3.7 sekunder mellem dem.

Vettel fortsat bag Bottas, ingen ændring.

Nasr har taget Hülkenbergs 12. plads, Pérez har ligeledes snuppet Massas 9. plads.

3.1 sekunder fra Rosberg til Räikkönen.

(53/57): Vettel samler snart støv bag Bottas. Finnen holder flot på.

2.2 mellem Kimi og Nico.

Vettel er lige ved at forbremse sig op bagi Bottas, hvis dæk er ret færdige. Heldigvis vælger han at fortsætte ligeud og de to støder ikke sammen.

(54/57): 1.5 fra Rosberg til Räikkönen.

Kvyat har hentet Massa, men ellers er alle andre længere fra hinanden.

(55/57): 1.1 mellem de to andre nu.

Kvyat forsøger sig på Massa indenom - Gennem chikanen og han er forbi.

De kommer lige i sammenstød med kampen mellem Rosberg og Räikkönen, men de flytter sig flot.

1.069 mellem Nico og Kimi.

(56/57): Start-mål, og der er lige akkurat ikke nok til DRS.

Rosberg laver bremsefejl, Kimi smutter forbi!

De når snart op til 2. DRS zone.

(57/57): Vettel endnu bag Bottas, han kommer nok ikke forbi.

Räikkönen har allerede trukket 1.4 sekunder foran Rosberg.

Hamilton meddeler noget kryptisk til pitten. Det er bremserne, han har problemer med, men han har 4 sekunder ned til Räikkönen.

Ternet flag, Hamilton tager sejren, efterfulgt af:
Räikkönen
Rosberg
Bottas
Vettel

Ricciardo
Grosjean
Pérez
Kvyat
Massa

Alonso
Nasr
Hülkenberg
Ericsson
Maldonado

Stevens
Merhi

Udgået:
Verstappen
Sainz
Button

Ricciardo nåede kun LIGE over målstregen, inden hans motor brød sammen i røg og damp!

Ros fra Arrivabene selv til Kimi over radioen.
Rosbergs ingeniør undskylder for bremserne, der kostede 2. pladsen. Det bliver en bitter Rosberg på podiet.

Det udgør herved vores dækning af Bahrains GP, men vi er selvfølgelig tilbage igen d. 8-10 maj med Spaniens GP, hvor vi også har en BMF1'er med Rapido Travel nede til selve løbet, samt inde i pitten for lidt godter til os.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T35:05.809 2 25
2. 4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1T35:09.189 3 18
3. 3. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
1T35:11.842 2 15
4. 5. Valtteri Bottas Williams
P
1T35:48.766 2 12
5. 2. Sebastian Vettel Ferrari
P
1T35:49.798 2 10
6. 7. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1T36:07.560 2 8
9. 17. Daniil Kvyat Red Bull Racing
P
56 omg. 2 2
10. 6. Felipe Massa Williams
P
56 omg. 2 1
11. 14. Fernando Alonso McLaren
P
56 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
20. 20. Jenson Button McLaren
P
0 omg. 2 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Indonesisk sejr og skidt løb for Marco Bahrains GP, løbsresumé: Hamilton vinder »