BMF1.dk's Power Rating: Kinas GP

I weekenden blev sæsonens femte Formel 1-sprint, kvalifikation- samt grandprix afviklet, og vi bringer her BMF1.dk's sædvanlige Power Rating fra begivenhederne.

Kinas Grand Prix 2024 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 23/4 2024 klokken 10:04

En underholdende grandprix-weekend er afviklet i Shanghais umiskendelige smog, hvor sigtbarheden dog ikke var værre, end at en entusiastisk tilskuerskare kunne få valuta for Yuannen og Tv-seerne spænding for licens og streamingabonnement.

Vi bringer her vores sædvanlige Power Rating krydret med nogle af begivenhedernes op- og nedture, og vi starter med det sædvanlige, så at sige.



Max Verstappen gjorde nemlig igen det forventlige og satte hverken en speeder- eller bremsefod forkert. Både i sprint, kvalifikationer og grandprix kørte verdensmesteren som en, ja, verdensmester og er, trods sin stadig ret unge alder, godt på vej ind blandt de største i F1-historiens Hall og Fame.

Sergio Perez, i den anden Red Bull, havde en absolut godkendt weekend, hvor han i hovedløbet længe lå til en podieplacering som P2, men da en Safety Car blev sendt ud på banen, var det ikke muligt for mexicaneren at nå op til Lando Norris. Fernando Alonsos overhaling af ham gjorde det ikke nemmere.



Hos Ferrari fik vi et par interessante og, set fra den rødklædte pitvæg, nervepirrende nærkampe imellem Charles Leclerc og Carlos Sainz, der til sin højlydte utilfredshed følte sig presset af banen. Hændelsen sendte begge kørere lidt tilbage, men Leclerc havde den bedste dag og sluttede på P4, 12 sekunder foran teamkammeraten.

Mercedes har stadig problemer med sine bil, selv om Lewis Hamilton havde overhånden i sprintløbet, hvorimod gik det i grandprixet gik bedre for George Russell, der sluttede på P6, hans bedste i denne sæson. Hamilton havde til gengæld en mærkelig eftermiddag, hvor han fra en usædvanlig startposition på P18 bag Magnussen, konstant måtte overhale biler efter flere Safety Car-perioder. I glimt så vi dog eksempler på eksverdensmesterens suveræne evner bag et F1-rat. Briten sluttede på en uvant P9.

Kinas Grand Prix 2024. Fernando Alonso på Shanghai banenKinas Grand Prix 2024. Fernando Alonso på Shanghai banen
Copyright Aston Martin Aramco F1 Team


Som det ofte er tilfældet, var det en fornøjelse at overvære Fernando Alonso, hvor frække overhalinger og vedholdenhed var kendetegnet denne weekend. Spanieren var nok mest et offer for en pudsig pitstrategi, der sendte ham ud på tyve omgange gamle soft-dæk. Med 13 omgange tilbage var den 42-årige Aston Martin-kører derfor tvunget til at hente nyt gummi, hvilket kun gav ham mulighed for at tilkæmpe sig en P7. I virkeligheden et misvisende slutresultat.



I den anden Aston Martin var Lance Stroll en katastrofe, hvilket endnu engang blev cementeret, da han kørte op bag i Daniel Ricciardo og dermed ødelagde løbet for dem begge. Efterfølgende ville det have klædt Stroll at erkende sin fadæse i stedet for vredt at anklage australieren for at “brake teste” ham. En helt uhørt og usportslig reaktion på egne manglende kvaliteter fra en kører, der sidder i F1-historiens sikreste sæde.



Hos Haas fortsatte Nico Hülkenberg stimen af gode løb, hvor han med nød og næppe – og pga. Ricciardos DNF senere i løbet – opnåede P10 og dermed 1 point i bogen. Det samme kan desværre ikke siges om Kevin Magnussen, som desværre lidt for tit misser sin kvalifikation og dermed lige så tit må starte nede i det bagerste virvar. Bommerten, hvor danskeren rammer Yuki Tsunoda og sender denne ud af løbet var bestemt heller ikke det mest elegante til dato.

Til gengæld var den efterfølgende 10-sekunders straf velfortjent, og K-Mag sluttede næstsidst på P16. Hvis en kontrakt for næste sæson skal i hus, må den 31-årige dansker genfinde sit umiskendelige talent, og få styr på sine kvalifikationer.



Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Max Verstappen 9,8 0,24
2. Lando Norris 9,6 0,33
3. Fernando Alonso 9,1 1,04
4. Sergio Perez 8,5 1,09
5. Charles Leclerc 8,4 0,65
6. Nico Hülkenberg 8,3 0,68
7. Carlos Sainz 8,1 0,65
8. George Russell 7,6 0,53
9. Valtteri Bottas [DNF] 7,5 0,73
10. Oscar Piastri 7,4 0,63
11. Alex Albon 7,1 0,50
12. Esteban Ocon 7,0 0,76
13. Guanyu Zhou 6,8 1,29
14. Pierre Gasly 6,7 0,81
15. Lewis Hamilton 6,6 0,75
16. Daniel Ricciardo [DNF] 6,6 0,78
17. Kevin Magnussen 5,7 0,82
18. Yuki Tsunoda [DNF] 4,9 0,78
19. Lance Stroll 3,9 0,68
20. Logan Sargeant 3,6 0,73


Giv din mening til kende på BMF1.dk's Facebookside.


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Dagen derpå i Kina – hvem har sovet værst?