DAS bliver forbudt i 2021

Mercedes’ nyeste innovation chokerede alle i går, da det blev introduceret, men nu bliver det snart forbudt igen.

Mercedes W11 EQ shakedown på Silverstone 2020. . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 21/2 2020 klokken 12:02

Alle Formel 1-fans, teams og journalister spærrede øjnene op i går, da der pludselig blev hevet tilbage i rattet på Mercedes-raceren.

Med et enkelt træk blev Mercedes’ nye system DAS (Dual Axis Steering), kendt for offentligheden. Læs mere om DAS her.

Nu bliver det så allerede meldt ud, at systemet snart vil blive forbudt igen.

Allerede fra 2021-sæsonen vil det være forbudt at benytte sig af sådan et system.

Det betyder, at Mercedes får lov til at benytte det omdiskuterede system i 2020-sæsonen.

Mercedes havde allerede henvendt sig til FIA vedrørende DAS-systemet, inden det blev bygget på raceren.

Derfor havde FIA også mulighed for at lukke smuthullet allerede sidste år, da det nye 2021-reglement blev præsenteret - uden at afsløre Mercedes’ planer overfor de andre teams.

Det kan ses i det nye regulativs artikel 10.5, som direkte siger:

“The re-alignment of the steered wheels, as defined by the position of the inboard attachment of the relevant suspensions members that remain a fixed distance from each other, must be uniquely defined by a monotonic function of the rotational position of a single steering wheel.”

Vintertest 1. Mercedes med smal næseVintertest 1. Mercedes med smal næse
Copyright Mercedes AMG

OM SKRIBENTEN

Nicki fra BMF1 Nicki har været en del af BMF1 siden 2018, og han er en stor bilnørd, som altid har været fan af motorsport.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Testdag 2. Masser af km i racerne Binotto: Vi er bagud »