Brawn går på pension

Formel 1's tekniske chef, Ross Brawn, vil gå på pension efter denne sæson, men han understreger dog, at han selvfølgelig vil være klar til at hjælpe, skulle Formel 1 have behov for dette.

Ross Brawn og Christian Horner . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 27/9 2022 klokken 14:09

Ross Brawn er et navn, der har været en del af Formel 1, næste uafbrudt siden 1988.

Brawn var en af hjørnestenene for Michael Schumachers succes, især hos Ferrari, hvor der hæskede italiensk kaos, inden den tekniske troldmand fra England, kom til.

Størst succes fik han dog, da han købte BAR-Honda holdet, da Honda trak sig fra sporten, for at genstarte holdet som Brawn -Racing. Et hold der havde knækket den det nye aerodynamiske regulativ, bedre end noget andet hold, hvilket sikrede Jenson Button VM-titlen.

I et interview med SportF1, fortæller den nu 67 år gamle Ross Brawn, at han er kørt træt i, altid at skulle tage stilling til alt muligt og aldrig have fri.

Derfor vil han gå væsentligt, med understregning af væsentligt, ned i tid, efter denne sæson.

"For mig handler det om overlevelse, lige nu," udtalte han.

"Efter pandemien og med krigen i Ukraine, var det og er det, ikke nemt for alle. Det er derfor jeg trækker mig tilbage fra Formel 1," tilføjede han.

"Jeg vil gå væsentligt ned i tid, hvis man kan sige det sådan."

"Jeg vil forblive tilgængelig med min ekspertise, men jeg ønsker ikke længere at have et ansvar i Formel 1."

Ross Brawn har været en af nøglefigurerne bag de nye aerodynamiske regler, hvilket han er ganske stolt over.

"Bilerne kan kører tættere og overhale nemmere, hvilket er rigtigt godt for sporten, så det er jeg meget tilfreds med."

"Der er også flere kvindelige fans, end nogensinde før, hvilket også er godt for sporten."

"Så jeg efterlader sporten et godt sted," sluttede han.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren fejrer Asien Alpine i hårdt angreb på Piastri »