BMF1.dk's Power Rating: Mexicos GP

Weekendens begivenheder i Mexico City understregede, at begge 2022 F1-mesterskaber er havnet det rigtige sted. Her er BMF1.dk's Power Rating.

Mexicos Grand Prix 2022 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 31/10 2022 klokken 16:10

Vi starter med en konstatering: Mexicos Grand Prix er blandt de kedeligste og mest begivenhedsløse af slagsen, men det lykkedes trods alt ovenstående skribent at holde sig vågen, så lad os gennemgå nogle hovedbegivenheder herunder.

Allerede efter lørdagens kvalifikation, var man klar over, at meget skulle gå galt, hvis ikke Max Verstappen endnu engang ville vinde søndagens grandprix. Og det gjorde han. Den 14 sejr i sæsonen og dermed en tangering af Michael Schumachers rekord.

Selv om det ikke var en af de mest dominerende sejre i sæsonen, formåede den dobbelte verdensmester at holde en syvdobbelt verdensmester bag sig. Eneste mulighed for Mercedes var at vinde på en bedre strategi, men her medvirkede en strategisk begavet kvinde hos Red Bull til at sølvpilene heller ikke på dette punkt kunne matche den førende blå-gule racer.

Hannah Schmitz, chefstrateg og ingeniør hos Red BullHannah Schmitz, chefstrateg og ingeniør hos Red Bull
Copyright Red Bull Contentpool


Således satte Red Bulls ledende chefstrateg og ingeniør, Hannah Schmitz, endnu engang sit stempel på en Verstappen-sejr, da hun beordrede soft-medium til hollænderen i modsætning til Mercedes’ medium-hard-strategi. Og lige præcis dér lå grunden til sejren. Ligesom i Ungarn. Der står åbenbart også en kvinde bag alt i F1.

Det var den lille fyr herunder til venstre, som slog Schumachers rekord.



15 sekunder efter Verstappen strøg den jagtende Lewis Hamilton forbi det ternede flag, og selv om det var endnu et skridt frem i kampen for at nå op på siden af Red Bull, må man konstatere, at der er et stykke vej endnu. Femten sekunder er lysår i Formel 1-sammenhæng.

Hjemmebanehelten Sergio Perez blev overdynget med begejstrede brøl, hver gang han sendte sin Red Bull igennem S-kurverne på baseball-stadionet, men foran ham viste Hamilton, at mexicaneren stadig ikke har det, der skal til, for at matche de to bedste i feltet.



Det samme kan siges om Ferrari, hvor hverken Charles Leclerc eller Carlos Sainz kunne stille noget op mod energidrikproducentens biler. Sainz sluttede 58 sekunder efter vinderen, og Leclerc 1:08 minut efter. Med kun to løb tilbage er det tvivlsomt, om Maranello-teamet kan ændre på den situation.

Endelig skal løbets ‘Driver of the Day’, Daniel Ricciardo (i videoen herunder), fremhæves. For hvad skete der lige for ham? I Mexico fik vi nemlig genopdaget, at australieren vitterligt godt kan køre en Formel 1-bil, da han hentede en P7 hele to pladser foran Lando Norris. Dette trods en kollision med Yuki Tsunoda, der gav McLaren-køreren en 10-sekunders straf.



Alex Albon sluttede på en godkendt P12 og viste dermed endnu engang, at han kan en del mere i en Williams end Nicolas Latifi, der igen sluttede sidst.

Kevin Magnussen i Mexico under kvalifikationenKevin Magnussen i Mexico under kvalifikationen
Copyright Haas F1


Set med danske Haas-briller blev det en trist eftermiddag. Efter en rimelig P15 i kvalifikationen med efterfølgende 5-pladsers gridstraf efter motorskifte (ICI), var søndagen på forhånd op ad bakke for Kevin Magnussen, der sluttede på P17, halvandet sekund efter Mick Schumacher i den anden Haas.

Trods en forrrygende start (se herunder) var det ikke Fernando Alonsos eftermiddag. Eksverdensmesteren lå længe trygt i pointene, men endnu engang lød der nogle pop-pop-lyde fra Alpine-motoren, hvorefter den gav op.

Charles Leclerc i sin Ferrari.Charles Leclerc i sin Ferrari.
Copyright Ferrari


Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på en kombination af kvalifikation og grandprix. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Giv gerne din egen mening til kende herunder eller på vores Facebook-side.

Nr. Kører Point Std.afvigelse
1. Max Verstappen 9,9 0,18
2. Lewis Hamilton 9,7 0,18
3. George Russell 8,8 0,45
4. Sergio Perez 8,7 0,45
5. Fernando Alonso (DNF) 8,6 0,73
6. Daniel Ricciardo 8,5 0,70
7. Valtteri Bottas 8,4 0,64
8. Carlos Sainz 8,4 0,50
9. Alex Albon 8,3 0,46
10. Lando Norris 8,2 0,52
11. Charles Leclerc 8,1 0,62
12. Esteban Ocon 7,8 0,62
13. Guanyu Zhou 7,3 1,13
14. Yuki Tsunoda (DNF) 7,2 0,37
15. Sebastian Vettel 7,1 0,52
16. Pierre Gasly 7,0 0,69
17. Lance Stroll 6,9 0,51
18. Kevin Magnussen 6,6 0,54
19. Mick Schumacher 6,4 0,72
20. Nicolas Latifi 3,8 0,90


OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Schumacher færdig hos HAAS Vandoorne til Aston Martin »