Australiens GP: Kvalifikationen LIVE

Årets første kvalifikation er lig med årets første rigtige indikation af, hvor de forskellige teams ligger. Vi er klar til at dække det hele for jer LIVE her!

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Nadia Enevoldsen (ne@bmf1.dk) d. 16/3 2019 klokken 06:03

Træningerne har indikeret, at de sædvanlige top teams stadigvæk ligger stærkt.

Som altid har der været diskussioner af, hvorvidt Ferrari har kørt med ekstra brændstof i forhold til de andre teams, men i kvalifikationen vil vi få sandheden at se.

Kvalifikationsformen er velkendt, når vi starter ud med Q1. Dækreglerne er dog lavet som siden sidste år, således at det altid kun er Soft, Medium og Hard, der er kategorierne at holde styr på.

Kvalifikationsrunde Q1
Lando Norris er første mand på banen, som kvalifikationen er i gang. Kubica følger efter.

Om Williams kan præstere under 107 % reglen bliver spændende at se.

Russell er også på banen, og Norris sætter den første tid på 1.24.654, efterfulgt af Kubica på 1.26.728. Allerede 2 sekunders forskel på de to!

13 minutter igen, Ferrari er på banen sammen med Alfa og Toro Rosso.

Vi følger Vettel rundt på banen, der sætter absolut hurtigste 2. sektortid i forhold til de tre forrige.

Vettel sætter sin tid: 1.23.891. Tidligere teamkammerat Räikkönen er lige en anelse hurtigere - og hans nye teamkammerat Giovinazzi er igen en smule hurtigere end dem.

10 minutter igen og kun 9 kørere har sat tid. Kvyat har pt. hurtigste tid 1.23.313, efterfulgt af Leclerc, men vi har næsten alle på banen og må se, hvad Hamilton sætter af tid.

1.22.681 lyder Hamiltons tid, men Bottas er lige 23 hundrededele hurtigere.

Magnussen er Grosjean er de eneste, der ikke er på banen med 9 minutter tilbage, men de kommer ud her i skrivende stund.

Vettel sætter 3. hurtigste tid, efterfulgt af Pérez og Hülkenberg. Der er et spændende mix i tidstabellen af kørere.

Ricciardo, Grosjean og Magnussen er nu på deres første tællende omgang. Ricciardo lander som 7'er, Magnussen som 16'er og Grosjean helt oppe som 5'er!

Vi har fortsat Bottas, Hamilton og Vettel i toppen, efterfulgt af Pérez, Grosjean, Hülkenberg og Gasly.

Magnussens 2. sektortid var en af de hurtigste, men han fik lavet en fejl i 3. sektor, derfor den lave tid i forhold til Grosjean.

Vi har derfor Magnussen, Stroll, Albon, Russell og Kubica i elimineringszonen.

Der er 4 minutter tilbage, og Kubica er lige præcis indenfor 107 % tiden.

Bottas får at vide, at banen forbedrer sig meget hurtigt pt. - Derfor ser vi stadigvæk de forreste på banen.

I farezonen lige over elimineringen ligger Sainz som 15'er, Räikkönen som 14'er og Giovinazzi 13'er.

Der er halvandet minut igen, og vi ser et replay af Haas, der frigiver Magnussen på et farligt tidspunkt i pitten. Det kan give en bøde senere.

Det skal nævnes, at Vettel har sat sin tid på medium dækket, hvorimod alle andre har sat seres på soft. Kun Leclerc har noget af tiden været på medium også.

Ternet flag, der er mange, der kører over stregen lige her som tiden er sluttet.

Giovinazzi er helt oppe som 3'er, Grosjean 10'er, Räikkönen 12'er.

Sainz og Russell har sat deres tider og er elimineret.

Magnussen er oppe som 6'er, Stroll er elimineret, samme er Gasly og som forventet også Kubica.

Räikkönen har lige akkurat bagdelen i vandskorpen.

For at opsummere:
Elimineret i Q1 er:
Stroll
Gasly
Sainz
Russell
Kubica

Vi vender tilbage så snart Q2 starter.

Vintertest BarcelonaGiovinazzi
Copyright Pirelli Media


Stroll har brokket sig over, at han er blevet sænket i sidste sektor, og hans teamingeniør fortæller at Grosjean har været på sin ud-omgang da Stroll skulle sætte sin tid, så det har kostet dem chancen for Q2.

Kvalifikationsrunde Q2
Halvdelen af feltet er nu på banen fra start. Som sidst er Haas nogle af de tilbageværende i pit.

11 minutter igen, Leclerc har hurtigste tid. Hamilton sniger sig ind i en Ferrari sandwich, da vi har Vettel som 3'er.

Bottas hopper op foran Leclerc med alle sektorer hurtigst.

Räikkönen, Hülkenberg, Kvyat, Albon og Giovinazzi har sat tider efter de to teams.

9 minutter igen, vi har alle på banen, som Ricciardo hopper ind bag teamkammeraten på en 7. plads.

Magnussen sætter 6. hurtigste tid, og vi har 3 kørere tilbage uden første tid sat.

Naturligvis er alle ude på det blødeste dæk, og rækkenfølgen lyder:
Bottas
Leclerc
Hamilton
Vettel
Räikkönen
Magnussen
Hülkenberg
Ricciardo
Pérez
Grosjean
Kvyat
Albon
Giovinazzi
Norris.

Replay viser Grosjean med en kørefejl, der har forårsaget hans halve sekunds forskel til Kevin.

På listen mangler naturligvis Verstappen, der i det øjeblik ikke havde sat tid - Det har han nu, og den er et halvt sekund efter Bottas - Men det er nok til P2.

Vi har 5,5 minutter igen, alle er i pit, og elimineringszonen indeholder pt. Grosjean, Kvyat, Albon, Giovinazzi og Norris.

3,5 minutter igen, og kørerne kommer nu ud til deres sidste forsøg i Q2.

Magnussen er første mand på tællende omgang, efterfulgt af Hamilton. Der er allerede i 1. sektor et halvt sekunds forskel på de to.

1.21.014 bliver Hamiltons tid. 1.22.221 hedder Kevins.

Grosjean er pr. 5'er med en tid næsten et halvt sekund bedre end Magnussens.

Ternet flag, og som før kører alle over lige her til slut.

Vi har Toro Rosso ude og Giovinazzi ligeså. Samme er de to Renaultbiler.

Vi fik Mercedes i front, Verstappen derefter og et Ferrari-Haas mix inden Norris og Pérez snuppede de sidste ledige pladser.

Elimineret i Q2 er:
Hülkenberg
Ricciardo
Albon
Giovinazzi
Kvyat.

Vi vender tilbage igen til Q3 og kampen om pole position.

Vintertest BarcelonaLeclerc
Copyright Ferrari Media


Kvalifikationsrunden Q3
Sidste 12 minutter er sat igang og vi får alle på banen undtagen Verstappen Räikkönen er Pérez fra start.

Grosjean, Magnussen og Norris er ude på tidligere brugte dæk.
1.22.907 og 1.21.983 er tiderne for de to Haas.

Til sammenligning sætter Hamilton og Bottas 1.20.598 og 1.21.055.

Hamilton fortæller over teamradioen at han har nogle problemer med den højre forbremse.

Vettel og Leclerc sniger sig ind som 3 og 4, Verstappen 5'er.

Räikkönen har stadig ikke været på banen, ej heller Pérez.

Vi har 4,5 minutter igen, og alle er i pit inden deres sidste forsøg.

Magnussen får at vide, han skal møde op hos stewarderne om en halv time for den farlige frigivelse af Haas tidligere i kvalifikationen.

Bottas' tid er næsten et halvt sekund hurtigere end Hamiltons og Vettels tider.

3,5 minutter igen, vi får kørerne tilbage på banen.
Räikkönen stadigvæk ikke ude af pitten.

Han og Verstappen kommer ud med 2,5 minutter tilbage.

Der er dog et problem med at få Verstappen afsted, og han kommer først afsted et halvt minut senere. Det bliver lidt stramt for ham at nå over stregen i tide.

1. sektor er hurtigst for Hamilton. 2. sektor er Bottas hurtigere, men Hamiilton snupper 3. sektor også.

Hamilton 1.20.468, efterfulgt af Bottas.

Vettel kommer ind som 3'er, Leclerc 4'er.

Verstappen er stadig på vej rundt, som øjeblikkelig 5'er, og vi har Grosjean 6, Kevin 7.

Norris snupper 8'eren, Räikkönens ene omgang rækker kun til P9 og Pérez 10'er.

Verstappen kommer lige op og splitter de to Ferraribiler ad - Han er 4'er i morgen.

Sluttende for Q3 er
Hamilton
Bottas
Vettel
Verstappen
Leclerc
Grosjean
Magnussen
Norris
Räikkönen
Pérez

Vi takker af for denne gang og er tilbage 6:10 i morgen med løbet LIVE, hvis I får lyst til at følge med.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
1:20.486 18
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
1:20.598 19
3. Sebastian Vettel Ferrari
S
1:21.190 16
4. Max Verstappen Red Bull Racing
S
1:21.320 17
5. Charles Leclerc Ferrari
S
1:21.442 17
6. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
1:21.826 17
7. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
1:22.099 18
8. Lando Norris McLaren
S
1:22.304 21
17. Pierre Gasly Red Bull Racing
S
1:23.020 6
18. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
1:23.084 6
19. George Russell Williams
S
1:24.360 9
20. Robert Kubica Williams
S
1:26.067 8
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Australiens GP: 3. fri træning. Hamilton tager ogs Best of the rest »