Australiens GP: 3. fri træning. Hamilton tager også den.

Er Mercedes i en liga for sig selv, eller har Ferrari drillet os og skjult deres virkelige talent? Formel 1 feltet har nu en sidste chance for at afprøve deres set-up, inden kvalifikationen til søndagens Formel 1 Grand Prix.

Mercedes . Copyright Mercedes

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 16/3 2019 klokken 05:03

Williams var holdet, der satte de første tider, her til morgen, hvilket sikrede dem pladsen i toppen af tidstabellen. Noget vi næppe kommer til at se mange gange.

Det holdt dog kun 9 minutter, til at Red Bull sendte Pierre Gasly og Max Verstappen ud, der let rykkede mere end 3 sekunder af den bedste Williams tid.
De virker rigtig hurtige, Red Bull Honda racerne. Det bliver spændende at se, om de allerede i første løb, kan give Honda deres første podie placering, efter de er kommet tilbage til Formel 1.

Tiderne fra morgenstunden, var dog ikke meget at prale med, men der var også melding over radioen, at mange kørere klagede over manglende vejgreb. En typisk ting for banen i Melbourne, der jo ikke er en permanent bane og som derfor ikke har et grundlag af racer gummi i asfalten.

Efter den første hale time, ser Mercedes igen ud til at sætte sig på teten, men Ferrari er lige efter. Interessant er det også, at se Kvyat og Toro Rosso oppe som nummer 5. Grosjean og Magnussen var også med helt fremme.

Og så skruede Kimi Räikkönen op for tempoet i Alfa Romeoen, hvilket sendte ham op som nummer 5. Der er ingen tvivl om, at Giovinazzi er noget efter sin finske kollega.

Red Bull mekanikerne har i øvrigt haft travlt, siden afslutningen af den 2. træning. De han nemlig udskiftet Verstappens chassis, eller det der også kaldes overlevelsescellen.
De har valgt at skifte det, da man havde nogle bekymringer omkring benzintanken.

McLaren har meldt ud, at de har fundet en del af årsagen til deres manglende tempo, hvorfor de er kommet til denne træning med optimisme. Men i forhold til de øvrige, har de angiveligt ikke fundet noget, da de fortsat er at finde i bunden, sammen med Williams. Kun Giovinazzi i Alfa Romeo blandede sig med de to hold.

Hos Rich Energy HAAS var det Grosjean der viste den hurtigste vej rundt på, men da de begynder at simulere kvalifikation, rykker de to sorte racere, helt op som nummer 2 og 3.

De blev dog hurtigt smidt bagud, da først Leclerc rykker op som nummer 2 i Ferrarien og Hamilton kort efter rykker op som nummer 1 i Mercedesen.

Nede i den modsatte ende af feltet, ser det ud til at Russell har krammet på Kubica, der slutter mere end et halvt sekund efter den unge englænder.

Mest positivt var det dog at se, at HAAS sluttede oppe som nummer 4 og 5, med Grosjean som den hurtigste af de to.

Det ser ud til at blive en spændende kvalifikation.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:22.292 + 0.000 12
2. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:22.556 + 0.264 12
3. Charles Leclerc Ferrari
P
1:22.749 + 0.457 12
4. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:23.112 + 0.820 17
5. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:23.334 + 1.042 15
6. Pierre Gasly Red Bull
P
1:23.367 + 1.075 17
7. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:23.422 + 1.130 17
8. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
P
1:23.442 + 1.150 16
9. Max Verstappen Red Bull
P
1:23.481 + 1.189 19
10. Daniel Ricciardo Renault F1
P
1:23.695 + 1.403 14
11. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:23.737 + 1.445 15
12. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:23.831 + 1.539 16
13. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:24.049 + 1.757 21
14. Sergio Perez Racing Point F1 Team
P
1:24.082 + 1.790 18
15. Alexander Albon Scuderia Toro Rosso
P
1:24.328 + 2.036 15
16. Lance Stroll Racing Point F1 Team
P
1:24.345 + 2.053 16
17. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:24.402 + 2.110 18
18. Lando Norris McLaren
P
1:24.568 + 2.276 16
19. George Russell Williams
P
1:25.944 + 3.652 14
20. Robert Kubica Williams
P
1:26.589 + 4.297 16
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Racing Point krydser fingre Australiens GP: Kvalifikationen LIVE »