Baner - Austin



Austin


2024 Info
Land USA
Længde 5513 m
Antal omgange 56
Løbslængde 308.728 km


De seneste vindere på Austin

År Kører Team Tid
2023 Max Verstappen Red Bull Racing 31:30.849
2023 Max Verstappen Red Bull Racing 1T35:21.362
2022 Max Verstappen Red Bull Racing 1T42:11.687
2021 Max Verstappen Red Bull Racing 1T34:36.552
2019 Valtteri Bottas Mercedes AMG 1T33:55.653
2018 Kimi Räikkönen Ferrari 1T34:18.643
2017 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1T33:50.991
2016 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1T38:12.618
2015 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1T50:52.703
2014 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1T40:04.785


De seneste pole positions på Austin

År Kører Team Tid
2023 Charles Leclerc Ferrari 1:36.061
2022 Carlos Sainz Jr. Ferrari 1:34.356
2021 Max Verstappen Red Bull Racing 1:32.910
2019 Valtteri Bottas Mercedes AMG 1:32.029
2018 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:32.237
2017 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:33.108
2016 Lewis Hamilton Mercedes AMG 1:34.999
2015 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:56.824
2014 Nico Rosberg Mercedes AMG 1:36.067
2013 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:36.338




Esteban Gutierrez.
Copyright Haas F1




Starten på det amerikanske grand prix.
Copyright Mercedes AMG GP


HISTORIEN:

Circuit of the Americas i Austin, Texas er den nyeste bane på Formel 1-kalenderen. Som de fleste andre nyere baner er den tegnet og anlagt af den tyske artitekt og banedesigner Hermann Tilke og dennes firma. Banen er decideret tegnet og konstrueret til Formel 1, da der var betydelig interesse for igen at få et Grand Prix i USA på kalenderen. Formel 1 havde, da projektet blev påbegyndt, ikke besøgt USA siden 2007, hvor man for sidste gang kørte på Indianapolis Speedway. Inden da havde man af flere omgange afviklet løb på forskellige bybaner, men interessen for Formel 1 havde aldrig slået an i Guds eget land. Det skulle der nu laves om på, og man satte derfor alle sejl til for at skabe de optimale forhold for et fast tilbagevendende Grand Prix.

Anlægsarbejdet begyndte i sommeren 2010, og banen kunne indvies d. 21. oktober 2012, hvor Mario Andretti blev den første til at tilbagelægge en omgang på banen. Det skete iøvrigt i den Lotus 79, som han vandt VM med i 1978.

D. 18. november 2012 skulle banen så bestå sin manddomsprøve, da Formel 1-feltet for første gang lagde vejen forbi. Reaktionerne på den nye bane var overvejende positive, og især de store højdeforskelle blev fremhævet som krævende og udfordrende for kørerne.

BANEN:

Banen er anlagt i et særdeles kuperet terræn sydøst for Austin, hvorfor der er en højdeforskel på hele 41 meter mellem banens højeste og laveste punkt.

Som en af de få baner i kalenderen køres der på Circuit of the Americas mod urets retning. Det betyder, at kørerne udsættes for nogle lidt uvante fysiske påvirkninger, som i kombination med de ofte høje texanske temperaturer kan føre til svigtende koncentration.

Fra start-/mållinien går det stejlt op af bakke mod sving 1. Svingets apex er blindt pga. højdeforskellen, så det kan være lidt af en udfordring at placere sin racer korrekt til det første sving. Efter sving 1 accelereres der op gennem en række hurtige sving, som leder tankerne hen på Maggotts-Becketts kombinationen på Silverstone. Efter et hårnålesving rammer kørerne den lange baglangside, som leder over i en sektion, der kan minde lidt om stadionsektionen på Hockenheim. Herfter går det ned af bakke mod banens sidste sving, som leder ud på start-/mål langsiden.

Banen består således af en god blanding af både langsomme og hurtige sving, kombineret med en lang baglangside på ca. 1 km.


Banen
Banenavn Circuit of the Americas
By Austin, Texas, USA
Tidszone 7 timer efter Danmark
Første Grand Prix 18. november 2012
Antal Grand Prixer 5
Hjemmeside https: www.circuitoftheamericas.com
Rekorder (2012 Layout)
Banerekord - Pole 1:35.657 , Sebastian Vettel (2012)
Banerekord - Løb 1:39.347 , Sebastian Vettel (2012)
Hurtigste løb 1t35:55.269, Lewis Hamilton (2012)
Årets Løb
Omgangslængde 5,513 km
Omgange i løbet 56
Løbsdistance 308,728 km